Орієнтовні вимоги до змісту атестаційних завдань (Додаток_Наказ 192 _ДПА 2015)
Проведення ДПА та ЗНО у 2015 році: роз”яснення МОН
Деякі питання проведення ДПА та ЗНО 2015 року
************************************
Пам’ятки – поради педагогічним працівникам
з проведення державної підсумкової атестації
До проведення
§ Вивчайте програмовий матеріал навчальних предметів систематично протягом навчального року.
§ Актуалізуйте вже вивчений програмовий матеріал навчальних предметів протягом травня.
§ Ознайомте учнів із організаційними моментами проведення державної підсумкової атестації.
§ Зверніть увагу на те, щоб навчання у випускних класах не перетворилися на «натаскування» учнів і, таким чином, не втратило основної мети – гармонійного розвитку кожного учня як особистості.
§ Проведіть анкетування учнів щодо вибору ними навчального предмета, з якого вони складатимуть державну підсумкову атестацію.
§ Узагальніть результати анкетування учнів.
§ Ознайомте учнів зі збірниками з кожного навчального предмета, з якого вони складатимуть державну підсумкову атестацію.
§ Повідомте учням дату, час та місце проведення консультацій.
§ Проводьте консультації, починаючи з того програмового матеріалу навчального предмета, який учні засвоїли найгірше.
§ Підготуйте для проведення консультації, окрім теоретичного матеріалу, практичні завдання для закріплення навичок роботи учнів з художніми текстами, історичними і географічними картами тощо.
§ Налаштуйте учнів на те, що у них усе вийде.
§ Нагадуйте учням місце, час і дату проведення державної підсумкової атестації.
§ Повідомте батькам дату, час і місце проведення державної підсумкової атестації, перелік навчальних предметів, із яких проводитиметься державна підсумкова атестація.
§ Напередодні державної підсумкової атестації підготуйте робоче місце: приберіть зі столу все зайве, зручно розмістіть потрібні програми, навчальні посібники, зошити, папір, ручки, олівці тощо.
§ Підготуйте навчальний кабінет.
Під час проведення
§ Не дивіться поверх голів учнів чи у бік, «ловіть» погляди учнів, оголошуючи завдання, — ваша підтримка їм дуже потрібна.
§ Оголошуйте завдання, змінюючи тональність голосу, повільно та чітко проговорюйте важливі терміни, робіть невелику паузу до і після найбільш важливих повідомлень.
§ Підтримуйте учнів своїм поглядом, усмішкою.
Після проведення
Усної державної підсумкової атестації:
§ Зберіть учнів у навчальному кабінеті, оголосіть її результати.
§ Проаналізуйте основні помилки учнів (не називаючи жодного прізвища!) з метою недопущення їх у майбутньому.
§ Знайдіть слова, щоб підтримати та підбадьорити учнів.
§ Будьте щирими, побажайте успіхів учням.
Письмової державної підсумкової атестації:
§ Зустріньтеся з учнями.
§ Підтримайте та заспокойте їх.
§ Дайте відповіді на запитання батьків, заспокойте їх.
§ Порадьте учням відпочити і спланувати свої дії щодо підготовки до державної підсумкової атестації з інших навчальних предметів.
§ Обговоріть з учнями запитання та проблеми, які виникли у них під час складання державної підсумкової атестації
§ Повідомте керівника навчального закладу про запитання та проблеми, які виникли в учнів та учителів під час проведення державної підсумкової атестації.
§ Перевіряйте роботи учнів після відпочинку.
Пам’ятки – поради учням
щодо складання державної підсумкової атестації
До складання
Підготуйте своє робоче місце вдома: приберіть з робочого столу все зайве, зручно розмістіть потрібні програми, навчальні посібники, зошити, папір, ручки, олівці тощо.
Складіть план підготовки до державної підсумкової атестації на кожний день, чітко визначте обсяг матеріалу, який ви вивчатимете (розділ, тема, тощо).
Під час підготовки до державної підсумкової атестації з будь-якого навчального матеріалу структуруйте матеріал за допомогою планів, схем. Робіть це у письмовому вигляді. Адже досить часто буває так: вам здається, що ви все знаєте, пам’ятаєте, а коли почнете відповідати – ваша відповідь виходить уривчастою, фрагментарною.
Перегляньте спочатку весь матеріал і раціонально сплануйте його вивчення: наприклад, якщо потрібно вивчити 100 питань за 4 дні, то у перші два дні вивчіть 70% усього обсягу, третього дня – решту питань, четвертого дня – повторіть вивчене. При цьому складні питання чергуйте з простішими.
Розпочніть заняття з найважчого матеріалу, який знаєте найгірше. Якщо не можете щось згадати, запишіть на аркуші запитання, які ви можете поставити учителю під час консультації.
Намагайтеся зрозуміти матеріал, що вивчаєте, а не механічно його запам’ятовувати.
Не вивчайте новий матеріал безпосередньо перед державною підсумковою атестацією, робіть це заздалегідь.
Пам’ятайте, що інформація, одержана на консультації перед державною підсумковою атестацією, буде корисною для вас.
Не забудьте під час консультації поставити педагогу ті запитання, які вас найбільше хвилюють.
Робіть шпаргалки за бажанням, це сприяє закріпленню знань, однак пам’ятайте, що користуватися ними під час державної підсумкової атестації не можна.
Проговоріть батькам плани своїх відповідей на запитання.
Повторіть плани відповідей на запитання напередодні державної підсумкової атестації, акцентуйте увагу на найважчих.
Не забудьте прийти на консультацію.
Відпочиньте за два-три дні до державної підсумкової атестації.
Ляжте раніше спати напередодні державної підсумкової атестації, а ранок у жодному разі не розпочинайте «зубрінням».
Чергуйте заняття і відпочинок під час усього періоду підготовки до державної підсумкової атестації.
Не думайте про те, що не впораєтесь із завданням, навпаки, подумки уявляйте собі картину успіху.
Прийдіть на державну підсумкову атестацію завчасно.
Під час складання
Усної державної підсумкової атестації:
Візьміть білет, назвіть його номер.
Сядьте на місце, заспокойтеся.
Прочитайте завдання.
Зосередьтесь і спробуйте зрозуміти зміст завдань.
Складіть детальний план відповіді, запишіть важливі визначення, формули, схеми.
Готуючи конспект відповіді, не намагайтеся записати все слово в слово. Відшліфуйте і зафіксуйте першу фразу своєї відповіді, яка має бути змістовно і стилістично бездоганною.
Пам’ятайте, що таблиці, плакати тощо, що є у вашому розпорядженні під час державної підсумкової атестації, — це ваші помічники, тому що у них міститься значна частина інформації, необхідної для відповіді.
Починайте відповідь з оголошення її плану. У цьому випадку екзаменатор з перших хвилин оцінить не тільки коло питань, що ви будете розглядати, а й вашу здатність логічно мислити та грамотно будувати відповідь.
Висловлюйтеся логічно.
Супроводжуйте відповідь узагальненнями, викладом закономірностей.
Тримайтеся впевнено, відповідайте чітко, але неголосно.
Намагайтеся, щоб ваша відповідь на кожне питання тривала не більше 5-7 хвилин.
Не виправдовуйтеся, якщо ви допустили у відповіді неточність. Проаналізуйте свою помилку, спробуйте показати екзаменаторам, що ця помилка випадкова і надалі ви її не допустите. Будьте спокійними. У такій ситуації лише ясність і чіткість вашого мислення допоможуть спростувати негативний ефект помилки.
Не хвилюйтеся, якщо не знаєте, як відповісти на запитання, спробуйте зібратися з думками. Згадайте все, що стосується даної теми.
Не говоріть відразу, що не можете відповісти на запитання, це відчуття може бути помилковим.
Письмової державної підсумкової атестації:
Не сподівайтеся на допомогу екзаменатора, якщо вам не зрозумілий текст завдання. Екзаменатор має право давати пояснення, якщо текст завдання погано надрукований
Почніть розв’язувати найлегше, на вашу думку, завдання. Заплутана умова ще не говорить про складність завдання. Зберіться з думками та починайте працювати. У вас усе вийде!
Не зациклюйтеся на тому завданні, яке не можете розв’язати, спробуйте розв’язати інше. Можливо, успіх розв’язання легшого завдання додасть вам упевненості, і ви зможете впоратися зі складнішим.
Будьте уважними, запам’ятайте вказівки учителя щодо підписання роботи, заповнення певних бланків (якщо це необхідно) та виконання завдань.
Сконцентруйтеся після організаційних моментів – для вас тепер є лише текст завдань і час для їх виконання.
Прочитайте завдання двічі і обов’язково до кінця, зрозумійте, що від вас вимагається.
Не поспішайте, оскільки можете неправильно зрозуміти умови завдань.
Думайте лише про виконання того завдання, яке виконуєте, а не всіх відразу.
Перевірте виконане завдання.
Прислухайтеся до своєї інтуїції.
Після складання
Зателефонуйте батькам. Пам’ятайте, що вони хвилюються за вас.
Проаналізуйте ваші помилки, щоб не припуститися їх у майбутньому.
Відпочиньте у цей день, а вже з наступного починайте готуватися до державної підсумкової атестації з іншого навчального предмета.
Під час підготовки до державної підсумкової атестації з іншого предмета враховуйте вже набутий вами досвід.
Пам’ятки – поради батькам учнів
щодо складання державної підсумкової атестації
До складання
v Ознайомтеся з порядом проведення державної підсумкової атестації учнів.
v З’ясуйте бажання дітей щодо вибору навчального предмета, з якого вони складатимуть державну підсумкову атестацію. Переконайтеся, що вибір вашої дитини правильний.
v Почніть готувати свою дитину до державної підсумкової атестації завчасно, однак не будьте нав’язливими.
v Поділіться з дитиною своїм досвідом складання іспитів.
v Пам’ятайте, що дитина може сама вибирати час для підготовки до державної підсумкової атестації.
v Будьте готові не лише вислухати плани відповідей дитини на запитання державної підсумкової атестації, а й щось підказати їй.
v Стежте за тим, щоб ваша дитина чергувала заняття та відпочинок (наприклад 40 хвилин навчається, 10 — відпочиває).
v Не забудьте, що напередодні державної підсумкової атестації необхідно відпочити: ввечері після закінчення заняття прогулятися на свіжому повітрі, прийняти душ, раніше лягти спати.
v Підтримуйте дитину. Це додасть їй упевненості у своїх силах.
Під час складання
v Будьте впевнені у знаннях вашої дитини.
v Не хвилюйтеся, тому що зайве хвилювання заважатиме не лише вам, а й дитині, адже вона відчуває ваш неспокій.
v Не відволікайте дитину телефонними дзвінками, вона сама вам зателефонує!
Після складання
v Підтримайте дитину незалежно від результатів державної підсумкової атестації.
v Порадьте, як раціонально розподілити час, готуючись до державної підсумкової атестації з інших навчальних предметів.
Пам’ятка для учнів
«Як писати диктант»
1. Уважно прослухайте текст диктанту.
2. Коли вчитель зачитуватиме кожне речення в цілому, слухайте його до кінця й не робіть ніяких записів.
3. Починайте записувати речення лише тоді, коли вчитель почне його читати частинами, роблячи тривалі паузи.
4. Під час записування речення більше звертайте увагу на орфографію (написання слів), але не треба забувати й про розділові знаки.
5. Під час перевірки записаного речення потрібно передусім зважати на інтонацію й особливо ретельно перевіряти поставлені розділові знаки (у цьому важливу роль відіграють паузи: ледь помітну паузу роблять у тих місцях, де треба поставити кому, а більш помітну — на місці двокрапки чи тире; явна пауза означає, що треба поставити крапку з комою).
6. Сконцентруйте свою увагу й не відволікайтеся під час написання диктанту.
7. Не «збирайте» помилки, зазираючи під час написання диктанту в роботу сусіда (як показує практика, на це, по-перше, витрачається час, якого і так мало, а по-друге, потім часто доводиться шкодувати через помилку, допущену внаслідок такого виправлення). Успіхів!